fredag den 13. januar 2017

#165 - Det der med vejret

Det er ikke fordi jeg synes, at snak om vejret er sådan helt vildt sindsoprivende, men samtidig er vejret bare noget, som, i hvert fald til tider, imponerer mig...

For vejret heroppe er altså anderledes end i Danmark. Jeg skal ikke negligere blæsevejr i Danmark, men blot konstatere, at definitioner som "hård kuling" og "stormende kuling" er lidt mere hverdagskost i det færøske vintervejr.
Vi har på ingen måde oplevet det vildeste blæsevejr heroppe, men siden i går har det blæst ret kraftigt, temperaturen har været lav og i dag har det sneet hele dagen. Ikke sne i store mængder, men sammen med blæst bliver det hurtigt hvidt - og koldt og glat...
Ved frokosttid i dag fik vi melding om, at alle foreningens gymnastikhold var aflyst grundet vejret, så vi har i stedet hygget med boller og kakao inde i varmen. Det passede os fint at opleve det sådan i dag. I morgen skulle vinden være stilnet af og så må vi ud i sneen, hvis vi er heldige, at der er noget tilbage.

Men som sagt har vi ikke oplevet det vildeste. I julen blæste Urd jo ind over Danmark, men den havde altså lige været omkring Færøerne inden. Og de blev ikke bare ramt af EN orkan, nej, de havde orkan d. 23. december og sørme så om de ikke lige fik orkan igen d. 26. december. Og vi taler altså ikke orkan på den måde, hvor den lige sniger sig op på vindstyrken, der kan definere den som orkan. Vi taler orkan med vindstød, der blev målt til 78,8 m/s (283,29 km/t). Til sammenligning har jeg læst mig frem til, at orkanen i Danmark i 1999 havde vindstød målt til ca. 50 m/s. Det er altså ret solide og imponerende kræfter, der er tale om - i begge tilfælde. På nogen måder er jeg glad for, at vi ikke var her, men på den anden side, så synes jeg jo, at det ville være en oplevelse at have fået med. Så "heldige" er vi dog nok ikke, for skønt det blæser en del mere heroppe, så er orkan heldigvis ikke noget der kommer hver uge...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak for besøget