tirsdag den 18. december 2012

#042 - Lakrids-kager












Forleden fik jeg smagsprøver på lækre lakrids-småkager. Jeg har altid været vild med lakrids, så de fald absolut i min smag. Det var min svigermor, der havde leveret smagsprøver, og hun fik fremskaffet opskriften til mig. Jeg har nu forsøgt mig med kagerne. Jeg tilføjede mere lakridspulver end i opskriften, så de smager ret kraftigt af lakrids, og det kan vi herhjemme godt lide. Skal de laves til folk, der ikke nødvendigvis er helt så tossede med smagen, så vil jeg nok holde mig til opskriften, så de bare lige får et lille snert af lakrids.

Opskriften er lånt hos Mettes Mad mm og er som følger:

Der bliver ca. 90 stk. af opskriften, men man kan altså bage dem af flere omgange.

500 gram hvedemel
1 tsk. bagepulver
60 gram lakridspulver (jeg brugte 70 gram, men så smager de ret kraftigt af lakrids)
125 gram tranebær - jeg hakkede dem lidt
375 gram blødt smør
500 grem rørsukker
2 hele æg

Sigt mel og bagepulver, tilsæt lakridspulveret, tranebær og smør skåret i mindre stykker.
Ælt dejen med fingrene indtil smørret er opløst. Tilsæt dernæst sukker og æg, og ælt det ind i dejen, kun lige til den samler sig. For mig var dejen ret blød, så jeg stillede den i køleskabet lidt, for at den var til at arbejde med videre.
Del dejen i 3 lige store klumper og rul dejen ud i 3-5 ruller, ca. en 20 krones diameter. Pak dem ind i bagepapir og læg dem i fryseren til de er lidt hårde (en god halv times tid).
Skær dernæst rullerne i tykke skiver på ca. 1 cm. og læg dem på en bageplade med god afstand.

Bages ved 180 grader i 8-11 minutter, alt efter hvor varm din ovn er.

TIP: Bag kun de småkager du har brug for og gem rullerne i fryseren til en anden god gang. De tages op af fryseren i ca. 15. minutter og kan derefter skæres i skiver  og bages som ovenstående.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak for besøget